Det förekommer cookies på petratungarden.se. Genom att fortsätta läsa på petratungarden.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

I betalt samarbete med Mathem

18:00 | april 8, 2019

Två nyttiga favoriträtter just nu!

Nu när våren är på ingång på allvar blir jag mer och mer sugen på fräscha, vegetariska maträtter. Framför allt till lunch kan jag ofta känna att helt plantbaserad mat känns bäst i magen så man inte går runt och känner sig tung om dagarna. När jag får sånna här plötsliga infall av att byta ut hela min befintliga kyl till mer grönt och fräscht är MatHem en räddning då jag med några enkla klicka plockar ihop en matkasse som sedan levereras till dörren redan dagen därpå. Då får jag i lugn och ro se över vad jag redan har hemma och sedan addera de produkter som fattas till de recept jag vill laga. Skulle något mot förmodan vara fel eller skadat i beställningen skickar du enkelt in en bild till MatHem som ersätter produkten. Ett modernt och smidigt sätt att handla mat på helt enkelt!

Mathem

På senaste tiden har jag fastnat för blomkål, som helt oförtjänt får alldeles för lite tid i strålkastarljuset. Därför vill jag nu tipsa om två superenkla maträtter baserade på blomkål – den ena en lite mer matig lunch och den andra ett perfekt mellanmål om du ofta känner att du dippar under eftermiddagarna.

Rostad grönsakspita med avokado dip

  1. Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Torka blomkålen och kikärtorna torra med pappersservett och lägg det som ett tunt lager på bakplåtspapper.  Toppa med chili, garam masala, salt, peppar och olja innan du slänger in hela kalaset i ugnen.
  2. Rosta i ugnen i 30 minuter sammanlagt, skaka om plåten då och då. Kikärtorna och blomkålen ska vara gyllenbruna när du tar ut dem ur ugnen.

Mathem

3. Under tiden svänger du ihop en härlig avokado dip i matberedaren med vitlök, koriander, salt och lime. Lägg även till en skvätt av spiskummin för att få till de perfekta smakerna för maträtten.

4. Släng på allt på en skiva rostad pitabröd och voilá är lunchen redo!

Mathem

Rostad blomkål med hummus

Om ni tyckte det var enkelt så utmanar jag med något ännu mer simpelt.

  1. Denna maträtt kräver endast att du skär upp blomkålen i stora bitar och rostar med vitlök och olivolja i ugnen på 225 grader i 25 minuter.

Mathem

2. Som bekant är jag ju helt besatt av såser, därför går inte heller denna maträtt ensam utan en go dipp som sällskap. Sväng ihop en hummus på kikärtor, tahini, vitlök, citron, salt och peppar i din matberedare. När blandningen ser ut som puré lägger du till kallt vatten och när blandningen är helt slät adderar du olivolja.

Mathem

4. Till sist skär du upp oliver och fetaost som tillbehör för den perfekta mellanmålet!

För er som är som jag och inte kan få nog av blomkål finns det massa härliga recept att följa på mathem.se. Det smidiga med tjänsten är att du kan klicka hem ingredienserna för ett helt recept med ett klick. Något som såg riktigt gott ut var denna ”Majs- och blomkålsburgare på surdegsbröd med ärt-och myntadipp”, som jag tänkte klicka hem vid nästa beställning. Då tänker jag även passa på att lämna tillbaka de en triljon kassarna jag plockat på mig under året, för MatHem plockar ju faktiskt även med sig påsarna maten kommer i så de kan återvinnas. Samma sak gäller för pantburkar som ligger och skräpar. Mathem är med andra ord ett kretslopp av positiva saker som förenklar min vardag! Nu får ni även 200 kronor rabatt på första ordern om ni använder koden P200 i kassan när ni beställer!


3 kommentarer



3 kommentarer om “Två nyttiga favoriträtter just nu!”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Måste prova! Älskar dina recept!

    Svara
  • Ser så gott ut!

    Svara
  • Det är inte ens du som lagade dessa mat, dina naglar är inte so fula! Det är en mans finger!

    Svara