09:40 | december 21, 2015
Deo Doc
Snodde den här bilden från Maxinne – Så julig och härlig. Kanske den perfekta julklappen?
Som ni vet var ju vi tjejer med Deo Doc i New York. Men vad är egentligen Deo Doc? Låt oss börja från början. Hasti och Hedieh är systrarna och grundarna bakom varumärket som var med oss på resan och hade arrangerat hela helgen tillsammans med Helium Studios.
Hedieh är utbildad urolog (kirurg som är specialiserad på mannens könsorgan) och henens syster Hasti är ekonom som pluggat på Handels. De har tillsammans tagit fram dessa revolutionerande produkter tillsammans med en forskare inom gynekologi på Sofia Hemmet. Idéen föddes efter att flera patienter mådde dåligt och inte visste vad de skulle göra för de tyckte att de luktade b la svett därnere. Det är tydligen svettkörtlar precis som vi har under armarna även på våra könsorgan. Alla hårbetäckta delar, oavsett om du ansar eller tar bort håret helt. På samma sätt som alla svettas olika mycket svettas man även olika mycket även där nere. Vissa svettas mycket och vissa svettas mindre.
Yes, det är en intimdeodoranter för Fiffi som nu även kommit för män (hurra!).
Jag förstår inte hur det här inte kan ha kommit tidigare? Så bra idé. Vem vill inte dofta fräscht därnere? Produkterna är dessutom skonsamma och har tagits fram främst för Fiffis välbefinnande, att produkterna dessutom luktar- och ser snygga ut är bara ett plus. Det är ju säkert ganska många av er som sitter inne på en klinisk ful Lactal intimtvål från Apoteket. För ni vet väl att man absolut inte ska tvätta Fiffi med vanlig tvål? Det torkar ut och det är då PH-värdet rubbas. Då har jag hundra gånger hellre en snygg Deo Doc flarra i badrummet. Sedan finns det wipes som man kan slänga ner i väskan, ha med sig på flyget eller varför inte nästa gång man ska ut på krogen och får oväntat sällskap, haha.
Både jag och Maggan (som delade rum i NYC) hade såklart glömt våra deos i Sverige. Vi är nog lika stökiga, haha. Så hela helgen körde vi även wipes och Deo Doc under armarna. Två i ett.
Syftet med denna resa var att lära känna Deo Doc bättre, varför det startades få ta del av deras framtidsplaner, lukta och känna på nya dofter och produkter som är på gång. Idag säljs DEO DOC på Kronans Apotek, Lloyds Apotek och Apoteksgruppen som fysiska butiker. Vill man hellre köpa det online gör man det på Apotea.se.
Hej Petra!
Varför behöver man åka till NY för att bekanta sig med produkten?
Det har ju heller inte framgått hos nån av er att det var därför ni var där! Hahaha.
I övrigt; älskar din blogg för inspirationen av smink och kläder. Vart har sånt tagit vägen?
Mindre ”jag har si och så många lämningar” och mer innehåll!
Skulle du tex inte tipsa mer om hur man klär olika kroppar?
”Som ni vet var ju vi tjejer med Deo Doc i New York”
Hur kan man vara med deodoranter i New York?
Skriv istället vad resan egentligen var. Vi läsare är inte helt bakom flötet.
Många bloggare som far kors och tvärs i världen nu ”inbjudna” av än det ena, än det andra
företaget. Hoppas ni åtminstone miljökompenserar flygresorna för era utsläpp.
Jag begriper då inte varför man måste resa någonstans för att göra reklam för något. Inte när
det finns så många sätt att kommunicera som inte innebär okynnesresande.
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde väl även ett inlägg som detta märkas med att det är ett samarbete av något slag?
När ett företag gör reklam på internet t ex genom samarbete med en bloggare ska inlägget markeras som reklaminlägg och det ska företaget som gör reklam för sina produkter kräva att bloggaren gör tydligt och klart. Marknadsföringslagen gäller även på internet.
Det är det annonserande företaget som är avsändare och ska svara för att inlägget blir rättvisande, sakligt och inte innehåller något som strider mot reglerna för marknadsföring. Det är alltså inte i första hand bloggarens ansvar utan det annonserande företaget måste se inlägget i förväg och ta ansvar för det.
I detta fall är det svårt att inte tolka blogginlägget som reklam men det framgår inte tydligt att det är Deo Doc som står för reklaminlägget.
Sådana köpta inlägg ska inte vara maskerade som personliga inlägg från bloggaren utan en spade ska kallas en spade.
Det är inte ett köpt inlägg, det är inte ett samarbete. De bjöd oss på en pressresa till USA för att få prova deras nya dofter från Hawaii. Så inlägget har jag skrivit själv, utan att få ”betalt”. Så vad jag vet ska det inte märkas ut som ett samarbete då.
Tack för ditt svar. Jag förstår hur du vill tänka.
”De bjöd oss på en pressresa till USA för att få prova deras nya dofter från Hawaii.”
Du menar alltså att det var nödvändigt att åka till New York för att prova dofterna där?
Var alltså Hawaii för långt bort och Stockholm för nära?
Du hör ju att det låter som om Deo Doc förväntar sig en motprestation av er bloggare som
blev bjudna på resan. Enligt talesättet om ”a free lunch”.
Och begreppet ”pressresa” i det här sammanhanget verkar väl krystat.
En journalist skriver om produkter enligt pressetiska regler om saklighet och opartiskhet.
Det gäller (oftast) inte bloggare som skriver personliga bloggar och inte faller under de
regler som gäller för pressen och journalister verksamma där.
Nog för denna gång.
God Jul och Ett Gott Nytt Bloggår 2016!
Som grundare av företaget hade jag blivit sjukt besviken på att du inte ens vet vad systrarna heter. Hur kan man inte ens ta sig tid att kolla upp det om du nu inte vet? De har liksom bjudit dig på en resa till NY och du kan inte ens visa uppskattning genom att komma ihåg namnet på ena systern. Du verkar inte alltid ha alla hästar i hagen tyvärr…
Jo, jag vet vad båda systrarna heter. Dock skulle jag kopiera in Hediehs namn, då jag stavat det Heidi men råkade ändra Hastis namn. Haha, herregud ta ett andetag.
Hej Petra!
Älskar din blogg och läser varje dag men måste faktiskt hålla med de andra läsare här att denna dessa deodox inlägg inte känns spontana utan på något sätt är köpta/sponsrade/bjudna/samarbete/kalla det vad ni vill. Jag som äldre läsare förstår detta men det känns faktiskt inte helt OK att yngre läsare inte förstår skillnaden. Förstår även att marknadsföringslagarna ännu är oklara för bloggare men jag känner att man med sunt förnuft kan komma på hur man ska formulera och anpassa inlägg så att man framstår som både seriös och laglydig. Hoppas du tar detta på rätt sätt, gillar din blogg och tycker du verkar fantastisk rolig och ödmjuk.
God jul på dig Petra,
Kramar Sofi
Egentligen är inter lagar och regler särskilt oklara när det gäller marknadsföring på internet. Förutom Marknadsföringslagen som gäller all marknadsföring finns det riktlinjer för marknadsföring på internet bl a utfärdade av Konsumentverket och Annonsörerna. Dessutom finns det regler för marknadsföring till minderåriga och regler för marknadsföring av alkohol som också gäller internet. T o m marknadsföring genom sökmotoroptimering och adlinks finns det riktlinjer för.
Nej, problemet är att många aktiva på sociala medier (bloggar, Instagram, Facebook, Twitter…) är dåligt insatta ofta därför de är unga och inte medvetna om att det faktiskt finns regler att följa.
Utvecklingen har gått fort och bara en sådan sak som att ett sponsrat inlägg på Instagram kan ge en för många normal årslön till den som har kontot (och tillräckligt många följare förstås) gör ju att man måste börja fundera över hur detta område ska stramas upp så det inte spårar ur helt.
En urolog ör dock inte specialist i mannens könsorgan, utan specialist på urinvägarna. Både mannens och kvinnans, såklart.
Inkorrekt! En urolog är specialist på det manliga samt kvinnliga urinvägssystemet samt det manliga fortplantningsorganet.
Har bott i London sedan 5 år tillbaka och har använt likadana produkter, men annat märke såklart hela tiden jah bott där, är super! Kul det kommer till Sverige med 🙂
Hej Petra!
Läste kommentarerna under det här inlägget och kände att jag nog måste skriva något ändå. Det är väl svinhärligt att ni fick åka till New York på pressresa?! Ibland känns det som att det letas väldigt många fel här inne. Jag tror inte att någon egentligen räknade med att det var något annat än en resa i reklamsyfte för företaget? Jag räknade iallafall med det från första gången det nämndes – och VAD gör det? Vi får veta om en bra produkt, ni fick trevliga dagar i NY med vänner! Jag tycker att det är en självklarhet att det görs reklam på bloggar, både betald och inte. Oavsett så är det ju saker ni väljer att skriva om och då aktivt står bakom oavsett om det är för att vara snäll eller för att pusha reklam. Vinst för båda parter! Jag läser här för att få grymma tips och inlägg. Och det får man! Och unnar er alla roliga och påhittiga pressevent och resor verkligen, det är ju inspiration det med. Så ville bara kasta in lite positiva ord här också!
KRAM!
men alltså HERREGUD vilka pessimister det finns här inne. det är väl ganska glasklart att petra blivit bjuden på resan? är man för liten eller okritisk för att förstå det utifrån de formuleringar petra använder (”vi åkte till new york med deodoc”) så är det väl den personens problem. tror inte att ni som klagar hade stått över ifall ni blev bjudna på en resa till NY. släpp sargen, skaffa en hobby och lev lite!
Det va då fan vad det ska klagas! Vem hade inte velat åka på gratis resa liksom?! Sluta läs bloggen om ni inte har något vettigt att säga, ren avundsjuka!
Tjo! Petras blog är för mig en av de få där jag Inte stör mig på krystade samarbete. Jag känner att visst förstår vi alla att Petra kanske fick resan betald, men det känns ändå ärligt – vem skulle vilja spendera så mkt tid iväg med folk/projekt man inte personligen bryr sig om? Men superintressant med att det finns lagar och regler på internet kring reklam, sådant vill jag ju såklart ska framgå – jag vill inte bli lurad att tro att en bloggare gillar nåt när det bara är reklam, jag måste på ett eller annat sätt kunna läsa av att vissa rekommendationer är där för att det är samarbeten 🙂 God kväll!
Btw, känner faktiskt att wipesen hade varit super efter min långa cykelfärd till skolan, man bli svettig mellan bena och inte är det lätt att tvätta rumpan i handfatet 😉
Kul att ni fick en gratistripp till NY! Och om du har hittat en produkt som du gillar och som förenklar livet är det ju svinbra. Men jag vill ändå dela ett citat av bloggerska Mitt Blomqvist på ”Beauty comes clean”, som skriver om ett annat märke med liknande produkter :
”Alla ni ladies som tror man måste tvätta sig därnere med något annat än ljummet vatten. Snälla, snälla, snälla, sluta upp med det!! Snippis är känsliga grejer. En frisk och välmående snippa doftar, enligt de flesta Hen’s som går igång på kvinnor, ljuvligt i sig själv. En fräsch doft är resultatet av friska slemhinnor och en välmående, balanserad och naturligt skyddande bakteriekultur. En massa kemikalier, parfymer och rengöringsmedel kan lätt slå ut det här lilla eko-systemet och skapa obalanser. Vilket i sin tur gör snippan till ett lätt offer för svampar, elaka bakterier/virus och slikt. Något som i sin tur skapa dålig lukt, klåda och massa annat obehag. Dessutom produceras på hela kroppen och runt könsorganen i synnerhet sk feromoner, doftsignaler vars enda syfte är att locka till sig och hetsa upp en trevlig sexualpartner. Vem i herrans namn vill tvätta bort en sån magi? Det finns inte en seriös gynekolog som skulle rekommendera några som helst rengöringsprodukter annat än vatten för dina mest intima delar. Har man ett problem med (reell eller inbillad) risig snipp-doft bör man uppsöka en gynekolog.”
http://beautycomesclean.se/blogg/201509/bast-och-samst-pa-hud-kosmetikmassan-2015
Vad spelar det för roll hörrni. Vi får information om en produkt så får man väl välja själv om man intresserar sig eller inte för den. Jag kan bara förställa mig hur mycket tid Petra lägger ner på bloggen. Alla fina bilder och säkert förberedelser inför dessa bilder. Hon förtjänar en resa och lite andra gratissaker. Ingen skulle blogga om de inte fick något för det! Det tar ju jättemycket tid!!!
Hej, läser alltid din blogg (för att jag uppenbarligen gillar den asmycket) men hela den här grejen var väl ändå ett riktigt stolpskott. En riktig pissprodukt (någon tidigare kommentator har redan pedagogiskt kopierat in varför) och att det inte är ett köpt inlägg- herregud kom in i matchen!
Det är klart att ni inte bjöds på resa till new york utifrån företagets allmänna goda vilja utan att de förväntar sig precis den här typen av inlägg (vilket du uppenbarligen också levererar). Nope- gillar bloggen i vanliga fall men hela deo doc grejen är för mig en rejäl miss..
Ja, detta med DeoDoc och resan till New York för att bekanta sig med nya dofter från Hawaii kan bli ett bra exempel att använda i framtiden när det gäller hur bloggares samarbeten kan se ut men inte bör se ut med hänsyn till de lagar och riktlinjer som faktiskt finns för marknadsföring på internet i allmänhet och i sociala medier i synnerhet.
Kanske även Skattemyndigheten kan tänkas ha åsikter när bloggare betalas för arbete in natura. För annonsering i en blogg är arbete och ska beläggas med både moms och reklamskatt. Och en nöjesresa är en förmån som ska beskattas. Här har det kvittats så det stänker om det.
Jag kollade de sex bloggar som är inblandade i resan till New York och alla sex bloggare har publicerat ordentliga reklaminlägg för DeoDoc med text och bilder som är intill förväxling lika. Någon säger sig till och med älska DeoDoc! Jag säger då det.
Att detta inte skulle vara ett samarbete med DeoDoc är bara löjligt. Två av bloggarna (DG & MB) är dessutom de som organiserat resan i ett eventföretag de driver och det helt klart på uppdrag av DeoDoc.
Finns det någon bloggläsare som tycker att detta upplägg är bra? Det finns av kommentarerna tidigare några som tycker att det var ju trevligt för Petra med en fri resa till New York men det är inte vad sakfrågan handlar om. Faktiskt.
Jag håller med övriga kritiker. Det här är en fruktansvärd produkt på många plan. Ditt inlägg är fullt med faktafel (förslagsvis: upp var en urolog är!), och du känns köpt rakt igenom av företaget. Det i sig är inga problem så länge du uppger för dina läsare att så är fallet, vilket du inte gjort! Det här kommer bli ett bra exempel på hur bloggaffärer INTE bör skötas! Du har förlorat förtroende hos många läsare.
Vad skönt att jag inte är den enda som reagera på detta inlägg. För det första är produkten helt sjukt och jag tycker så synd att ett företag ska tjäna pengar på unga tjejer bristande självkänsla inför deras kroppar och att man ska behöva lukta blomma där nere. Dessutom är det inget bra för sin vagina och eftersom det är en ny produkt vet ingen ( inte ens läkare eller gynekologer ) de långa konsekvenserna för användning av den. Usch, nej det här hoppas jag tjejer inte köper det här, känns sorgligt 🙁
Vad skönt att jag inte är den enda som reagerar på folks idioti i detta inlägg.
Okej Sofia – men alltså har du ens varit inne på deras hemsida… ??
Det är ju en LÄKARE och en professor i GYNEKOLOGI som har tagit fram produkterna. De skriver ju dessutom att deras produkter är gynekologiskt och dermatologiskt testade OCH godkända av Läkemedelsverket … Men du menar alltså att ALLA produkter som finns ute på svenska marknaden – ingeting är säkert bara för att det är en ny produkt? Alla produkter som finns idag på marknaden har ju nångång varit just nya produkter, så ditt resonemang är inte hållbart. Så när forskaren bakom Oatly introducerade havremjölk på svenska marknaden – ja då var det heller inte en säker produkt enligt din mening bara för att det var en ny produkt…? Dessutom tror jag att en forskare som i Oaltys fall, en läkare och en gynekolog med 40 års erfarenhet, som i DeoDocs fall, VET vad dom håller på med. Till skillnad från dig så har dom en medicinsk utbildning och vet nog/har sett ett och annat.
Bara för att du kan googla till dig myter och falska rykten gör inte det dig till en expert eller att du faktiskt är läkare och har medicinsk kunskap. Så kolla fakta noggrant innan du vräker ur dig osanningar.
PS. Var någonstans står det att produkten är till för att ” tjäna pengar på unga tjejer bristande självkänsla inför deras kroppar och att man ska behöva lukta blomma där nere.” Hallå är du trög eller – det finns ju en EXAKT likadan produkt för killar!!! Har du tänkt på att folk kanske har problem med pungsvett?? Vad vet du om folks vardag och problem och verklighet?
Välkommen att uttala dig när du är läkare och har jobbat som det – först då kan du ge dig in i diskussioner och bli tagen på allvar.
Men alltså SKÄRPNING nu tjejer!! Shit vilka haters ni är!!! Man blir ju ledsen av att tillhöra kvinnosläktet när man läser alla dessa negativa och irrelevanta kommentarer!
1. Det är väl hur bra som helst att Petra fick åka till NYC. Hade ni varit lika begåvade och duktiga som Petra är på sitt jobb, och kanske lagt er negativa energi på att jobba hårt istället för att hata på nätet, så kanske ni också hade varit framgångsrika.
2. En APPLÅD för Petra för att hon faktiskt LÄR oss läsare någonting!! Jag hade ingen aning om att det finns svettkörtlar där nere!! Absolut ingen aning!!
Helt ärligt – hur många av er visste det liksom?
3. Det är väl det en blogg går ut på? Dela med sig av sitt liv inklusive nya produkter man stöter på? PS. Var glada att Petra skrev om det här, annars hade ni ju aldrig vetat att detta fanns. Och då hade ni heller inte kunnat fortsätta sysselsätta er om dagarna med att vara haters. 😉
Sprid lite kärlek istället för hat så mår vi alla bättre.
/trött på alla haters
Jag blir lite matt av hela haters diskussionen. Det är klart att ingen missunnar Petra att åka till new york. Att däremot skriva saker som ”det är klart att hon lägger ner massa tid på bloggen..” Osv uppfattar jag som nedvärderande. Det är klart att alla förstår att hon lägger jättemycket tid på sin blogg- det är ju hennes jobb! Hon är ingen 14 åring som bloggar på sin fritid utan en vuxen kvinna som mycket framgångsrikt tagit fram produkten den här bloggen. Att vi är flera (gissningsvis lite äldre) läsare som reagerat både på produkten men framför allt på det köpta hyllningsinlägget ser jag absolut inte som näthat utan som konstruktiv feedback på en produkt åtminstone jag i vanliga fall gillar väldigt mycket.
Apropå Sofias kommentar kan jag inte se någonstans att deo doc är godkänt av Läkemedelsverket, det enda jag hittar är en artikel där verket konstaterar att det är en marknad som växer och att verket är tillsynsansvarigt men kan inte se att man ännu inlett någon granskning.
Det var ett bra inlägg Erika – du verkar mycket klok! 🙂
Tänkte dessutom bara tillägga att det står på deras hemsida att deras produkter är godkända av Läkemedelsverket, på deras FAQ. 🙂
I detta fall betyder ”godkänd” förmodligen bara att Läkemedelsverket inte utfärdat något försäljningsförbud mot DeoDoc.
Produkten är alltså inte uppenbart skadlig eller farlig för hälsan. Det hindrar inte att det är en onödig produkt som mänskligheten
mycket väl klarar sig utan.