09:00 | augusti 6, 2016
Det här med service….
Efter vår vistelse i Gardasjön var det dags att bege sig av till Sirmione, som låg två timmar bort. Såg verkligen framemot att checkat in på ett nice hotell och ha ett eget avskilt hotellrum. Haha, inte för jag inte älskar mina vänner och ha dem nära – men bara vara jag och Markus i ett eget rum. Ett rum som vi bokade en månad innan resan dessutom.
Dagen innan vi ska köra dit ringer de från Sembo, bokningssajten, som vi bokat vårt hotell via, och säger att det blivit en dubbelbokning och att vi måste flyttas till ett annat hotell – men att de flyttar oss till ett bättre och finare hotell med en till stjärna, så att vi egentligen blivit uppgraderade.
Skrev ett brev till deras kontaktperson som ringt och ”uppgraderat” oss.
——-
Så här såg rummet vi bokat ut.
Så här såg rummet ut på det andra ”bättre” hotellet vi blivit förflyttade till. Ett rum som de inte ens hyr ut på det hotellet för det är så litet. Som i Sällskapsresan ni vet, ni Stig Helmer får ett rum på loftet. Receptionisten på hotellet skäms och säger att det inte ens brukar vara till uthyrning.
Det gick inte ens att öppna resväskorna i rummet.
Här är vår härliga inbyggda radio och smutsiga sänggavel.
Våra kompisar som hade bokat med Booking.com fick bo kvar på det hotellet vi hade bokat – före dem dessutom. Så här såg tvn ut.
Haha, här är vår fyrastjärniga tv med tillhörande spindelnät.
Och här är det charmerade badrummet med sluttande tak som vi fick. Så man var tvungen att böja sig ner för att göra sina behov.
Här är den härliga utsikten vi bokat.
Här är avloppsrören och den charmerande pittoreska utsikten från vårt nya fantastiska rum.
——
Som jag skrev i brevet till dem – det kan bli missförstånd, det kan ske dubbelbokningar. Och det är okej. Men ring och säg det. Säg att vi blivit förflyttade till en helt annan standard, men att det var det bästa ni kunde göra för att alla andra hotell var fullbokade och att vi får pengarna tillbaka eller iallafall mellanskillnaden.
Men ring inte upp mig som kund, ljug mig rakt upp ansiktet, lova mig guld och gröna skogar. Säg inte att jag ska få ett bättre hotellrum till samma pris. Jag är inte kräsen. Jag har inga problem med att sova i det hotellrummet vi fick tilldelat, men inte på de premisserna och särskilt inte när jag betalt för en helt annan standard. Och att de dessutom har mage att tro att jag ska acceptera det. Och betala samma pris för rummet trots att det andra kostade betydligt mindre per natt.
Tala sanning. Är så trött på företag som inte vårdar sina kunder.
—-
Efter mitt mail fick vi pengarna tillbaka efter en vecka. Och ett sprudlande presentkort på 500 kronor att nyttja på Sembo som plåster på såren. Kunde verkligen inte bry mig mindre om de pengarna. De borde lära sig att säga som de är. Man blir ju bara mer besviken som kund om någon lovar en något bättre och så blir det tio nivåer sämre.
Men för i helvete vilken fucking TV?!?!? Fan vad dåligt av dom!
Råkade ut för samma sak när vi skulle bo en natt i Sirmione i våras. Detta var via hotels.com. Till att börja med fick vi ett mail om dubbelbokning som hänvisade oss att ringa två olika nummer. Det ena numret var det ingen som svarade på, det andra var ”out of service”. Testade ringa hotels.com i Sverige vilka inte kunde hjälpa oss (?) Efter mkt om och men blev vi uppringdaav en kvinna som föreslog ett antal hotel i en helt annan stad. Slutligen hittade hon ett alternativ i Sirmione vilket i själva verket visade sig vara en CAMPING. Den sk bungalowen vi skulle bo i var mer eller mindre en husvagn utan hjul. Vi hade varken wi fi eller frukost och eftersom min kille skulle iväg och jobba till senare på eftermiddagen hamnade jag själv på hotellets egna ”strand”. Inga faciliteter, bara smuts och skräp. Det hotellet vi bokat från början låg med gångavstånd till staden och kvinnan som omplacerat oss hade lovat att även detta gjorde det. Något jag inte alls håller med om – och jag går ofta och gärna. Efter att jag själv fått be om mellanskillnaden tillbaka blev vi erbjudna 50kr i en check vi kunde nyttja på nästa bokning. (HAHAHA…kommer aldrig ske) Hur som helst så orkade vi inte lägga mer av vår tid på detta idiotiska företag så vi tog igen den sämsta hotellupplevelsen vi någonsin varit med om natten efter och konstaterade att vi någon gång kommer skratta åt elendet. Men hotels.com kommer jag aldrig beblanda mig med igen. Tack gode gud för booking.com som ännu aldrig gjort mig besviken.
En mkt förkortad version av vår upplevelse med hotels.com
Hoppas ni fick en fantastisk semester i mysiga Sirmione ändå
Kram Elin
Hoppas sembo ser detta och skäms, vilken usel kundservice. Lär ju förlora en hel del kunder med alla dina läsare :))
Men usch!!! Jag hade vägrat! Fy vilken dålig service…
Sååå dåligt! Och med tanke på hur mkt du jobbar handlar det ju inte om pengar itan om tid, ni har ju avsatt tid för att vara där och inna er ett fint boende. Jag skulle bli superbitter!
FY FAN! Det där är det värsta jag sett!!!!!!!!!!!
Fy fan vad dåligt. Slutar aldrig att bli förvånad över sånt här, fattar dom inte hur det skadar dom i längden!?
Fy fan vilket äckligt rum. Usch!
Jag som reser en del lägger nu till Sembo på ”BOKA-FÖR-FAN-ALDRIG-MED”-listan!
Besviken för er skull men TACK för att du delar med dig detta så att vi andra konsumenter kan boka med andra aktörer på marknaden! Tack och lov finns det ju en hel del!
Ha ha – vilket skämt! Har alltid haft en sunkkänsla när det kommer till Sembo och detta gör ju inte saken bättre. Kan rekommendera booking.com till 100% och hotels.com till 80%. Sembo känns så 70-tal på något sätt och det du visar här för ju saken i bevisning.
Lider med er, men det var väldigt kul att läsa din jämförelse!
Hej
Jag har jobbat på hotell i flera år och tror inte det är sembos fel. Alla hotell dubbelbokar så att de är säkra på att få hotellet fullvelagt då det alltid brukar bli avbokningar. Ibland råkar det bli av misstag.
Hotellet ringer då runt till andra hotell och försöker flyfta gäster. Går inte det ringer man resebolagen eller hotell sajterna. Tyvärr är det så att de resebolag som betalar minst får oftast flytta. Det betyder ej att gästen betalat mindre.
Detta görs alltid i sista minuten. Tror ni hade otur då det verkar som det var fullbokat överallt.
Fast det är precis vad Petra själv säger. De hade otur med dubbelbokning och sånt händer. Men att ljuga om det rum de sedan får, det är där problemet ligger. Shit happens men sköt det snyggt när du ska reda ut det! Jag ska lägga Sembo på minnet och aldrig boka därigenom.
Men gode gud! Varför har man ens ett sånt rum? Ok att det är litet men den standarden är INTE tre stjärnor. Hur svårt vore det att bara måla om, byta säng och TV samt fixa ett fräscht badrum? Sjukaste jag sett på länge.
Okej detta ska man inte skratta åt men jag kan inte hålla mig! fyfan vad dåligt och jag älskar hur du lägger upp och visar skillnaden
Jag hoppas också sembo ser detta.
Att behandla kunder på det här viset kostar, dels i ren kundförlust då de fick återbetala beloppet+500 (minus marginalen) men även i badwill. ”Mun-mot-mun-metoden” bör inte underskattas i dagens snabbmediala onlinesamhälle. Sembo fanns knappast med på min top-of-mind-awareness-lista. Hotels.com, agoda.com, bookings.com – ja. Sembo – nej. Nu finns de med men på the shit list.
Jag reser hyffsat mycket (ca 4-5 ggr om året i tjänsten och ett par till privat) och bokar alltid hotell online, även för tjänsteresor. Jag kommer aldrig att använda deras tjänst efter att ha läst detta.
Ett grundläggande tips från alla som reser mycket ät att alltid all,tis boka direkt via hotellet och inte via bokningssajter. Ibland kan man chansa om man får ett extremt bra pris men ofta matchar hotellet det. Då slipper du nästan alltid de här incidenterna.
Har varit med om precis samma sak med Sembo i Italien. Fick dock varken ursäkt eller ersättning. Bokar aldrig via dem igen.
Fy fan vilket skit!!!
Jag har vid två tillfällen – och dessutom två år på raken – råkat ut för precis samma sak, just med Sembo och bokningar i Italien.
Båda gångerna har de hört av sig precis någon dag innan (trots att våra bokningar varit gjorda mer än ett halvår innan) och meddelat att det ”råkat bli överbokat”, men att de hade alldeles ”utmärkta ersättningsalternativ”… Ingen av alternativen var i närheten av vad vi ursprungligen bokat.
När vi vid första årets strul påpekade att det alternativ de erbjöd, som ersättning för det ”dubbelbokade” hotellet, inte passade att bo på med en tvååring, eftersom det låg vid ett stup/poolen saknade inhängnad + att standarden var 2 stjärnor istället för 5 – Så fick vi dessutom till svar att ”vi skulle vara glada att vi erbjöds ett alternativ, eftersom det minsann fanns kunder på Mallorca som inte fått något alternativt boende…”
När vi tackade nej till alternativ som erbjöds, så skulle vi först inte få några pengar tillbaka – Fick bråka ordentligt för det.
Verkar som Sembo satt ”överbokningar” i system och hoppas på att de allra flesta kunder inte orkar bråka…
(Har gjort minst 20-talet bokningar med Booking de senaste sju åren och aldrig råkat ut för en enda ”överbokning”…)
Men fy vilken besvikelse! Jag reser många gånger per år till olika länder i f.a Europa och till USA, och har alltid varit 100 % nöjd med booking.com. Jag har aldrig anlitat hotels.com, men har hört en del negativt om dem. Bl.a kom min väninna till ett hotell i Spanien med sina fyra barn (en femåring och tre [!] fyraåringar) en sen kväll och fick beskedet att de inte hade någon bokning! Sembo har jag aldrig hört talas om. Kommer aldrig att anlita dem heller.
Sedan finns de dem som är för sjuka eller fattiga för att ens åka på semester 🙂
Ja, det finns det. Men hur är det relevant?
Hahaha! Förlåt men bröt ut i gapskratt när jag såg hotellet ni bokat och det ”bättre” som ni fick. Herregud! Tillbaka till 1800- talet! Jag personligen hade hellre varit utan hotellrum än det där ”bättre” hotellskrubben ni fick.